Wie en wat wij zijn

Welke school past het beste bij jou? Zoek je een school waar je veel met muziek kunt doen? Houd je van programmeren? Ben je sportief en doe je er alles aan om fit en gezond te blijven? Het Harens Lyceum is een veelzijdige school waar dat allemaal kan. Bij ons heb je echt iets te kiezen!

Ontdek je talenten en laat zien wie je bent

Wij vinden het belangrijk dat jij je talenten leert kennen. Je ontdekt wie je bent en wat je wilt worden. Waar je goed in bent en wat je nog kunt leren. Je krijgt veel mogelijkheden om je talenten te laten zien. Of je nu van ­muziek houdt, geïnteresseerd bent in 3D-printers of het liefst iedere dag met sport bezig bent: bij ons valt er veel te kiezen. Voor ieder talent hebben wij een plek. Voor elke leerling hebben we aandacht. Je kunt rekenen op goede begeleiding. Als jij je diploma bij ons haalt, ben je helemaal klaar voor de toekomst!

Schooladvies en kansen

We vinden het erg belangrijk dat je het diploma haalt dat het beste bij jou past. In wat voor klas je bij ons start, hangt af van het advies van jouw groepsleerkracht. Om jou en je klasgenoten zoveel mogelijk ­kansen te ­geven zijn er in leerjaar 1 en 2 vijf verschillende klassen:
• havo/vmbo-tl
• havo
• atheneum/havo
• atheneum
• atheneum+

Als het kan laten we je, in overleg met jou en je ouders, opstromen naar een hoger niveau. Na twee jaar weten we welk niveau het beste bij je past en stroom je in leerjaar 3 door naar een havo-, atheneum- of atheneum+klas.

Jouw mentor en je klas

Op de basisschool zat je waarschijnlijk al jaren met dezelfde ­kinderen in de klas. Dan is het best spannend om in een nieuwe groep te be­ginnen. Daarom doen we er veel aan om je thuis te laten voelen. Elke klas krijgt een eigen mentor die ervoor zorgt dat jullie elkaar goed leren kennen en dat de sfeer in de klas plezierig is. Hij helpt je om te ‘leren leren’ en organiseert gezellige activiteiten. Verder staat de mentor altijd klaar voor jou en je ouders. Als je vragen hebt of er is een ­probleem, dan is de mentor degene waar je het eerst naar toe gaat.

Ondersteuning als dat nodig is

Er kan een reden zijn dat je extra hulp nodig hebt. Bijvoorbeeld ­omdat je dyslexie hebt. Of als je merkt dat je last hebt van faalangst. In eerste instantie kan je mentor je daarbij helpen en soms zorgt je mentor dan voor extra ondersteuning. In dat geval wordt het intern ondersteunings­team ingeschakeld. In dat team zitten o.a. een orthopedagoog en een leerlingbegeleider. Door deze extra ondersteuning kunnen we de begeleiding bieden die soms nodig is.

Toon je talent!

Wij geven je alle ruimte om te laten zien wat je talenten zijn. Dat kan op veel manieren. Door een flitsende presentatie te geven over duur­­zame energie bij het Technasium, door mee te doen aan een pop­concert op ons eigen podium of door met een schoolteam deel te nemen aan het Nederlands Kampioenschap hockey voor scholen. Het belangrijkste vinden we dat jij jezelf kunt laten zien. Samen met je klas­genoten, docenten en mentor maak jij er zelf een leuke, dynamische schooltijd van. En je zult zien: hoe fijner we het samen hebben op school, hoe beter het gaat.