ADVOCAAT IN DE KLAS

20-12-2019

Even staat Mr. Beukers met toga en bef voor de klas. Dit verplichte kledingstuk voor een advocaat in de rechtbank draag je alleen daar, dus snel weer uit.

Objectiviteit voor de persoon gekleed in een toga zorgt ervoor dat het er niet toe doet wat de uiterlijke kenmerken zijn, een advocaat staat er voor de cliënt. Een toga bevordert gelijkheid in een rechtszaal, de bef staat voor neutraliteit.
Mr. Beukers is een gedreven advocaat met een eigen kantoor en geeft alle Havo 5 klassen een inkijkje in de wereld van het recht. Als zij voor de klas staat is het paarse vrijdag, de dag van gender gelijkheid, onder de toga draagt ze symbolisch een paarse jurk. Als eerste vertelt ze dat ze een zaak voor geslachtsverandering heeft gewonnen. Na deze introductie komen procedures van de rechtsgang aan bod.
Advocaat worden doe je niet zomaar, je moet creatief zijn, goed kunnen formuleren en een analytisch vermogen hebben. Drugscriminaliteit, uitkeringsfraude, bouwzaken, van alles passeert in een stevig tempo. Uiteraard hebben ook leerlingen de gelegenheid om vragen te stellen zoals: “hoe vind je een advocaat als je er een nodig hebt?” en “wat zijn je rechten als je aangehouden wordt?”.
Dat advocaat in de klas wordt gewaardeerd blijkt uit het spontane applaus en positieve reacties van leerlingen na afloop. Een veelzeggende opmerking was  “vijftig minuten, dat is veel te kort”.