Harense collegetour met schrijver Jaap Robben

14-11-2019

‘Als schrijver wil ik dat lezers mijn boeken snappen. Ik peuter aan woorden en zinnen, totdat het precies zo op papier staat als ik bedoel’, aldus Jaap Robben.

Onze leerlingen van atheneum plus klas 3 kregen op dinsdag 12 november de gelegenheid vragen te stellen aan deze bekende Nederlandse auteur. Onder leiding van stadsdichter Renee Luth werd hij geïnterviewd op het Maartenscollege in een collegetour-achtige setting. Daarbij waren niet alleen onze leerlingen aanwezig, ook de leerlingen van het Maartens, De Mytylschool en Guyot waren present.

Robben vertelde over zijn voorliefde voor schurende, ongemakkelijke onderwerpen. Dat hij daarbij vaak jongeren als hoofdpersoon kiest is geen toeval: volgens Robben zijn jongeren het interessantst, zij staan nog los van de alledaagse werkelijkheid en kunnen zich daardoor laten leiden door hun fantasie.

De leerlingen stelden interessante vragen en Robben nam de tijd om de vragen serieus te beantwoorden. Eén van die leuke vragen kwam van Pien. Zij merkte op dat Robben veel zintuiglijke waarnemingen verwerkt in zijn romans en vroeg hem naar de betekenis daarvan. Robben legde uit dat hij ‘alles’ wil zeggen met zo min mogelijk woorden. Een detail moet een groter verhaal vertellen.

Al met al was het een interessante ochtend. Wij willen de Stichting Expertise, die dit alles mogelijk heeft gemaakt, hartelijk danken voor deze belevenis!